panjazz
« pan » mes initiales; jazz, ma passion…

Chanson populaire écrite en 1942 par Cole Porter pour le film « Something to Shout About  » (1943), nominée pour l’Oscar de la meilleure chanson originale la même année. Il aura fallu une dizaine d’années, avant que « You’d Be So Nice To Come Home To » ne devienne un standard du jazz, tant pour sa mélodie raffinée que pour son texte romantique et évocateur.

L’œuvre de Cole Porter, l’un des compositeurs les plus emblématiques du Great American Songbook, se distingue par son harmonie riche et ses tournures mélodiques subtiles. Avec « You’d Be So Nice To Come Home To », Porter parvient à marier une simplicité apparente à une profondeur musicale, dans une tonalité mineure, souvent associée à une douce mélancolie, qui contraste avec l’espoir et l’intensité des paroles.

Écrite en pleine Seconde Guerre mondiale, « You’d Be So Nice To Come Home To » résonnait profondément auprès des soldats et de leurs familles. Ses paroles, exprimant le désir et la promesse d’un retour à la maison, capturent une émotion universelle, en phase avec les incertitudes de l’époque. Ce contexte donne au morceau une dimension historique qui enrichit encore son interprétation moderne.

Ici, la version de « You’d Be So Nice to Come Home To » enregistrée à New York les 14 et 17 septembre 1993, pour l’album « Love And Sorrow », par le quartet du saxophoniste ténor David Murray, avec John Hicks (piano), Fred Hopkins (basse) et Idris Muhammad (batterie).

Avec une relecture audacieuse et inventive de ce grand standard de Cole Porter, Murray démontre son génie pour réinventer des classiques, tout en repoussant les frontières du jazz moderne. Cet enregistrement illustre son approche caractéristique: une combinaison de technique impressionnante, de liberté expressive et de profondeur émotionnelle.

Dans cette version de « You’d Be So Nice to Come Home To », Murray aborde le standard avec un mélange de respect pour la mélodie originale et un désir de renouvellement. Il y injecte des éléments contemporains et personnels, transformant cette composition classique en un terrain d’expérimentation où se rencontrent tradition et modernité.

L’influence des idiomes du free jazz se fait sentir, notamment dans la manière dont les musiciens s’écartent temporairement des conventions harmoniques pour explorer des zones plus abstraites, avant de revenir à l’ancrage mélodique.

Le jeu de David Murray sur cet enregistrement est marqué par une intensité émotionnelle et une variété de textures sonores. Il commence souvent par une exposition mélodique claire, avant de se lancer dans des improvisations puissantes et inventives. Ces passages improvisés, caractéristiques de son style, mêlent des phrases rapides et complexes à des moments de lyrisme poignant, créant une narration musicale captivante.

Dans cet enregistrement de « You’d Be So Nice to Come Home To », Murray est soutenu par une section rythmique de haut vol, composée de musiciens capables de suivre et d’amplifier son audace. Le pianiste, avec des accords riches et inventifs, dialogue constamment avec le saxophone, tandis que la contrebasse et la batterie ancrent la performance dans un groove solide mais fluide. Ce cadre musical donne à Murray toute la liberté de s’exprimer tout en assurant une cohésion harmonique et rythmique.

Canción popular escrita en 1942 por Cole Porter para la película « Something to Shout About » (1943), nominada al Óscar a la mejor canción original ese mismo año. Pasaron alrededor de diez años antes de que « You’d Be So Nice To Come Home To » se convirtiera en un estándar del jazz, tanto por su melodía refinada como por su letra romántica y evocadora.

La obra de Cole Porter, uno de los compositores más emblemáticos del Great American Songbook, se caracteriza por su rica armonía y sus sutiles giros melódicos. Con « You’d Be So Nice To Come Home To », Porter logra combinar una aparente simplicidad con una profundidad musical, utilizando una tonalidad menor a menudo asociada con una suave melancolía que contrasta con la esperanza y la intensidad de la letra.

Escrita en plena Segunda Guerra Mundial, « You’d Be So Nice To Come Home To » resonó profundamente entre los soldados y sus familias. Sus palabras, que expresan el deseo y la promesa de un regreso al hogar, capturan una emoción universal, en sintonía con las incertidumbres de la época. Este contexto otorga a la pieza una dimensión histórica que enriquece aún más su interpretación moderna.

Aquí, la versión de « You’d Be So Nice to Come Home To » grabada en Nueva York los días 14 y 17 de septiembre de 1993 para el álbum « Love And Sorrow », interpretada por el cuarteto del saxofonista tenor David Murray, con John Hicks (piano), Fred Hopkins (contrabajo) e Idris Muhammad (batería).

Con una reinterpretación audaz e inventiva de este gran estándar de Cole Porter, Murray demuestra su genio para reinventar clásicos mientras expande los límites del jazz moderno. Esta grabación ilustra su enfoque característico: una combinación de técnica impresionante, libertad expresiva y profundidad emocional.

En esta versión de « You’d Be So Nice to Come Home To », Murray aborda el estándar con una mezcla de respeto por la melodía original y un deseo de renovación. Introduce elementos contemporáneos y personales, transformando esta composición clásica en un terreno de experimentación donde convergen tradición y modernidad.

La influencia de los lenguajes del free jazz es evidente, especialmente en la forma en que los músicos se desvían temporalmente de las convenciones armónicas para explorar zonas más abstractas, antes de regresar al anclaje melódico.

El estilo de Murray en esta grabación se caracteriza por una intensidad emocional y una variedad de texturas sonoras. A menudo comienza con una exposición melódica clara, antes de lanzarse a improvisaciones poderosas e inventivas. Estas improvisaciones, características de su estilo, combinan frases rápidas y complejas con momentos de lirismo conmovedor, creando una narrativa musical cautivadora.

En esta interpretación de « You’d Be So Nice to Come Home To » , Murray cuenta con el respaldo de una sección rítmica de alto nivel, formada por músicos capaces de seguir y amplificar su audacia. El pianista, con acordes ricos e innovadores, dialoga constantemente con el saxofón, mientras que el contrabajo y la batería anclan la interpretación en un groove sólido pero fluido. Este marco musical brinda a Murray toda la libertad para expresarse, asegurando al mismo tiempo una cohesión armónica y rítmica.

Canzone popolare scritta nel 1942 da Cole Porter per il film « Something to Shout About » (1943), nominata per l’Oscar alla migliore canzone originale nello stesso anno. Ci vollero circa dieci anni prima che « You’d Be So Nice To Come Home To » diventasse un classico del jazz, tanto per la sua melodia raffinata quanto per il suo testo romantico ed evocativo.

L’opera di Cole Porter, uno dei compositori più emblematici del Great American Songbook, si distingue per le sue armonie ricche e le sue sottili sfumature melodiche. Con « You’d Be So Nice To Come Home To », Porter riesce a coniugare un’apparente semplicità con una profondità musicale, in una tonalità minore spesso associata a una dolce malinconia, che contrasta con la speranza e l’intensità del testo.

Scritta durante la Seconda Guerra Mondiale, « You’d Be So Nice To Come Home To » risuonava profondamente tra i soldati e le loro famiglie. Le sue parole, che esprimono il desiderio e la promessa di un ritorno a casa, catturano un’emozione universale, in sintonia con le incertezze dell’epoca. Questo contesto conferisce al brano una dimensione storica che arricchisce ulteriormente la sua interpretazione moderna.

Qui, la versione di « You’d Be So Nice to Come Home To » registrata a New York il 14 e 17 settembre 1993 per l’album « Love And Sorrow », interpretata dal quartetto del sassofonista tenore David Murray, con John Hicks (pianoforte), Fred Hopkins (contrabbasso) e Idris Muhammad (batteria).

Con una rilettura audace e inventiva di questo grande standard di Cole Porter, Murray dimostra il suo genio nel reinventare i classici, spingendo al contempo i confini del jazz moderno. Questa registrazione incarna il suo approccio distintivo: una combinazione di tecnica impressionante, libertà espressiva e profondità emotiva.

In questa versione di « You’d Be So Nice to Come Home To », Murray affronta lo standard con un mix di rispetto per la melodia originale e desiderio di innovazione. Aggiunge elementi contemporanei e personali, trasformando questa composizione classica in un terreno di sperimentazione dove si incontrano tradizione e modernità.

L’influenza degli idiomi del free jazz si fa sentire, in particolare nel modo in cui i musicisti si allontanano temporaneamente dalle convenzioni armoniche per esplorare zone più astratte, prima di ritornare all’ancoraggio melodico.

Lo stile di David Murray in questa registrazione è caratterizzato da un’intensità emotiva e una varietà di trame sonore. Spesso inizia con una chiara esposizione melodica, per poi lanciarsi in improvvisazioni potenti e inventive. Questi passaggi improvvisati, tipici del suo stile, mescolano frasi rapide e complesse a momenti di lirismo toccante, creando una narrazione musicale avvincente.

In questa interpretazione di « You’d Be So Nice to Come Home To », Murray è sostenuto da una sezione ritmica di altissimo livello, composta da musicisti capaci di seguire e amplificare la sua audacia. Il pianista, con accordi ricchi e inventivi, dialoga costantemente con il sassofono, mentre il contrabbasso e la batteria ancorano la performance a un groove solido ma fluido. Questo quadro musicale offre a Murray tutta la libertà di esprimersi, garantendo al contempo coesione armonica e ritmica.

A popular song written in 1942 by Cole Porter for the movie « Something to Shout About » (1943), nominated for the Academy Award for Best Original Song that same year. It took about a decade for « You’d Be So Nice To Come Home To » to become a jazz standard, celebrated for both its refined melody and its romantic, evocative lyrics.

Cole Porter’s work, as one of the most iconic composers of the Great American Songbook, is characterized by its rich harmonies and subtle melodic turns. With « You’d Be So Nice To Come Home To », Porter managed to marry apparent simplicity with musical depth, using a minor key often associated with gentle melancholy, contrasting with the hope and intensity of the lyrics.

Written during World War II, « You’d Be So Nice To Come Home To » deeply resonated with soldiers and their families. Its lyrics, expressing the longing and promise of returning home, capture a universal emotion that aligns with the uncertainties of the time. This historical context gives the piece an added layer of significance, further enriching its modern interpretations.

Here is the version of « You’d Be So Nice to Come Home To » recorded in New York on September 14 and 17, 1993, for the album « Love And Sorrow », performed by tenor saxophonist David Murray’s quartet, featuring John Hicks (piano), Fred Hopkins (bass), and Idris Muhammad (drums).

With a bold and inventive reimagining of this classic Cole Porter standard, Murray showcases his genius for reinventing timeless pieces while pushing the boundaries of modern jazz. This recording exemplifies his characteristic approach: a combination of impressive technique, expressive freedom, and emotional depth.

In this version of « You’d Be So Nice to Come Home To », Murray approaches the standard with a mix of respect for the original melody and a drive for renewal. He injects contemporary and personal elements, transforming this classic composition into a playground for experimentation where tradition and modernity converge.

The influence of free jazz idioms is evident, particularly in the way the musicians temporarily depart from harmonic conventions to explore more abstract realms, before returning to melodic grounding.

Murray’s playing on this recording is marked by emotional intensity and a wide range of sonic textures. He often begins with a clear melodic exposition before launching into powerful and inventive improvisations. These improvisations, a hallmark of his style, blend rapid and complex phrases with moments of poignant lyricism, creating a captivating musical narrative.

In this performance of « You’d Be So Nice to Come Home To », Murray is supported by a top-tier rhythm section composed of musicians capable of both following and enhancing his audacity. The pianist, with rich and innovative voicings, engages in constant dialogue with the saxophone, while the bass and drums anchor the performance with a groove that is both solid and fluid. This musical framework gives Murray the freedom to fully express himself while maintaining harmonic and rhythmic cohesion.

Autres articles – Otros artículos – Altri articoli